søndag den 1. januar 2012

Årsarter 2012!

 Søndag den 1-1 2012:

Så gik jagten på årsarter 2012 ind og for mit eget vedkommende begyndte den allerede meget tidligt i morges på matriklen (Sandbyvej, Herlev bydel), hvor bl.a. Solsort og Rødhals var de første arter der kom på listen!
LFR og jeg tog også – som vanligt – på tur denne nytårsdag:
Vi lagde ud ved Gundsømagle Sø, hvor "bedste" arter vel nok var Sangsvane, Knarand, Lille og Stor Skallesluger samt Blå Kærhøg!
Videre op til Ullerup Skov hvor vi eftersøgte Spurveugle, dog uden held, men vi (jeg!) hørte Hvidvinget Korsnæb her!
I Hundested Havn opdagede jeg – udover et par Alk – et par meget fine Søkonger fouragerende på klods hold i bassinet ved nordmolen! Det var godt!
Ydermere var her Skærpiber og Snespurv!
Vi sluttede af med, at køre til Sølager for der, at se den stationære Natugle i redekassen og den sad meget fint!
En god dag med mange nye årsarter var slut – og vi kørte herefter hjem.
Vores observationer kan ses af DOFbasen!

Nb: Årsarter kan dyrkes på mange måder, nogle går meget op i diverse lister, herunder årsartslister på Netfugl.dk.
Jeg selv vil gerne se så mange arter som muligt – men fører ingen årsartslister på Netfugl.dk, men indtaster “det hele” på DOFbasen – her bliver obsene nemlig brugt til noget fornuftigt og her kan man i øvrigt også se en komplet artsliste for hvert år!

2 kommentarer:

  1. Ja, selv kom jeg op på 132 arter i 2011, mod dine 282, flot arbejde!

    Jeg taster også blot ind i DOFbasen og lader den holder styr på årsarterne, det kan næsten ikke blive nemmere! :-)

    SvarSlet
  2. Ja Brian, det kan næsten ikke blive nemmere, dog er der arter på DOFbasen der ikke kan krydses officielt på Netfugl.dk.

    Men DOFbasen, den er god!
    Det kan vi sagtens blive enige om!

    Hilsen
    Frank

    SvarSlet