torsdag den 8. september 2011

Danmarks svampeatlas

 – internetstedet hvor du kan bestemme, diskutere, indlægge
og søge oplysninger om fund af danske svampe

Kortlægning af Danmarks svampe
"I de kommende fem år skal der ske en kortlægning af Danmarks svampe. Projektets overordnede formål er at samle og forøge vores viden om svampenes udbredelse og økologi i Danmark og at gøre denne viden alment tilgængelig så grundlaget forbedres for at sikre svampenes beskyttelse.
Atlasprojektet udføres i et samarbejde mellem Statens Naturhistoriske Museum og Biologisk Institut, Københavns Universitet, Foreningen til Svampekundskabens Fremme og MycoKey. Projektet modtager rundhåndet økonimisk støtte fra Aage V. Jensens Naturfond. Forfattergruppen består af Jan Vesterholt (SNM), Thomas Læssøe (BI), Jens H. Petersen (MycoKey) og Jacob Heilmann-Clausen (FSF). Christian Lange (SNM) er databaseansvarlig.
Atlasprojektet skal omfatte alle Danmarks frugtlegemdannende basidiesvampe hvilket vil sige ca. 2700 arter. Sæksvampe er ikke omfattet af projektet, da vores taksonomiske grundviden om store grupper af sæksvampe endnu er for mangelfuld. Der kan dog indsamles data om alle danske svampe i forbindelse med projektet.
Der vil blive opbygget en database over danske svampefund. Databasen vil være tilgængelig på Internettet. Det er tanken, at der ved projektets afslutning skal udgives et trykt atlas i flere bind over basidiesvampe i Danmark. Allerede fra foråret 2009 vil man på Svampeatlas kunne finde nye bestemmelsesnøgler, der kan hjælpe med artsbestemmelsen.
Indtastning af oplysninger i databasen vil ske på Svampeatlas. Der vil være dokumentationskrav for mange arter i form af belæg og/eller fotos eller særlige oplysninger. Belagte indsamlinger vil som udgangspunkt blive anbragt på svampeherbariet, Københavns Universitet.
Startskuddet for atlasprojektets vil blive givet i forbindelse med Foreningen til Svampekundskabens Fremmes svampedag i København den 28/2-2009."

 Henrik Mathiassen med Silkehåret Posesvamp, Løgnor, Lolland, 15-08-2010

Følgende er, at læse på Svampeatlas hjemmeside og jeg deltager i projektet!
Jeg har siden mine helt unge år været fascineret af svampe ved siden af min fugleinteresse.
At opholde sig i skoven på en stemningsfuld efterårsdag med mange svampe kan være være yderst givende.
Blev "oplært" af den nu afdøde S.H. Stensig fra "Kagsmosegruppen" som havde en stor indsigt i både fugle, andre dyr, botanik og svampe.
Svampeturene foregår som oftest når det ikke helt er vejr til det store fugletræk, for min fugleinteresse er dog den primære og min svampeinterese den sekundære, men her om efteråret tager jeg ret ofte på ture til forskellige svampelokaliteter, hovedsagligt Hareskoven nord for København for, at registrere svampe. Ind i mellem tager jeg med den yderst svampekyndige Henrik Mathiassen (HM) på svampeture forskellige steder i landet og han viser mig gerne rundt på gode svampelokaliteter.
Har også tidligere deltaget i Foreningen til Svampekundskabens Fremme's ture til forskellige lokaliteter, men det sker ikke så ofte nu om dage.
Jeg har til dato (september 2011) indtastet 1773 atlasfund i alt på Svampeatlas (tidligere Mykomarathon), fordelt på 344 atlasarter og det er mit mål, at komme i "Klub 500"!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar