søndag den 11. september 2011

Botanik

Jeg har siden mine ganske unge dage – ved siden af min fugleinteresse – været interesseret i botanik, dengang inspireret af nu afdøde S. H. Stensig fra “Kagsmosegruppen”.

Det hele begyndte med flora'en i de lokale moser, primært Kagsmosen, Ejby Mose og Smør- og Fedtmosen og blev senere udvidet med flora forskellige steder i landet.

En af de første plantearter jeg decideret tog ud efter var Melet Kodriver, som jeg på cykel fra Herlev kørte efter ved Østrup Holme den 27/5-1979.

Den 12/7-1980 var jeg med en barndomsven i sommerhus ved Gedser Strand og der gjorde jeg et bemærkelsesværdigt fund, nemlig Spydbladet Skjolddrager, som dengang kun var registreret på Bornholm! Jvf. URT nr. 1/1981.

Siden hen har jeg også (den 4/8-1999) fundet Gul Bartsie ved Klausdal i Smørmosen som af Dansk Botanisk Forening blev kåret som “Årets fund” på Sjælland 1999!
Jvf. URT nr. 3/1999 og URT nr. 1/2000.

                                       Gul Bartsie, Smørmosen, 22-08-2004

Jeg husker stadig mine breve og korrespondance angående interessante plantefund som blev sendt ind til “Floristiske meddelelser” i medlemsbladet URT og besvaret med håndskrevne postkort af nu afdøde Lektor Alfred Hansen fra Dansk Botanisk Forening.

          Korrespondance med Lektor Alfred Hansen, DBF, samt medlemsbladet URT

Jeg har desuden udarbejdet floralister over Kagsmosen og Smør- og Fedtmosen tidligere år.

I dag registrerer jeg stadig – med vekslende intensitet - planter når jeg kommer rundt omkring i landet, og jeg taster herefter fundende ind på Fugleognatur.dk da Dansk Botanisk Forening jo desværre ikke har en funddatabase.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar