torsdag den 26. oktober 2023

Sydvest- Vest- og Sønderjylland

Oktober 2023

Mandø 17/10 2023

Leif Frederiksen (LFR) og jeg (Frank Desting = FDE) var i efterårsferien 2023 atter på Felttræf i vadehavsregionen, og startede turen i Herlev søndag den 15/10 kl. 09:20 og afsluttede turen i Herlev torsdag den 19/10 kl. 15:28.

Det var meningen vi skulle være der fredag den 20/10 med, men et kraftigt blæsevejr fra øst med tilhørende regn, gjorde at vi besluttede os for at tage en dag før hjem, dog uden kompensation fra vandrehjemmet.

Vi boede på Danhostel Ribe og jeg fik værelse nr. 107 og LFR fik værelse 106, begge værelser på 1. sal, hvor vi har været indlogeret før.

Morgenmad fik jeg i spisesalen hver morgen mellem kl. 7:30 og 8:30 (- 9:30) og den bestod af rundstykker med pålæg, æg, melon, juice og god kaffe.

Jeg smurte sandwichs og tog med på vores ture i felten hver morgen.

LFR lavede selv sin morgenmad i fælleskøkkenet.

Vi delte bl.a. vandrehjemmet med Det Danske Pigekor der angiveligt skulle synge i Ribe Domkirke og andre steder.

Morgenmad på Danhostel Ribe med Det Danske Pigekor

Aftensmad spiste vi første aften på Brøns Kro og den bestod af 'dagens ret' flæskesteg med rødkål, hvide kartofler og brun sovs og en vand til billig penge = kr. 89 for en ret.

Desværre lukkede Brøns Kro ned for servering de øvrige dage, selvom der var annonceret åbent køkken fra tirsdag til søndag :(

Så spiste vi aftensmad andre steder, som fx. på Skærbæk Fritidscenter og pizza og grill Efesos i Blåvand, eller købte selv noget mad hjem i Kvickly og tilberedte i fælleskøkkenet.

Vi holdt os mest på 'sidelinien' og kørte dagligt ud i felten fra kl. cirka 9-9:15 og afsluttede dagene efter aftensmad kl. cirka 18-19:30.

I seng senest kl. 22:00.

Vejret var skiftende, de første dage med blæst fra VNV og byger, herefter aftagende vind og pænt med sol - samt dagstemperaturer på mellem 11 og 13 grader C.

Den sidste dag desværre igen blæsevejr med nogen regn, som så ud til at fortsætte, hvilket gjorde at vi afbrød turen.

Fuglemæssigt blev det nok det ringeste felttræf jeg har været med på, men vi fik dog begge trods alt nogle årsarter.

Af større hits blev der bl.a. fundet Brun Tornskade og Dværgværling på Mandø; tornskaden kørte vi ikke på, da det er en art vi har haft før i Dk og Dværgværlingen dippede vi sammen med flere andre birdere, det gjorde dog ikke så meget...

Dippere af Dværgværling, Mandø 17/10 2023

Steen Højmark Jensen (SHJ) var i øvrigt med på turen til Mandø mv. for en enkelt dag.

Ved Gl. Hviding Engsø fandt SHJ og jeg en flot 1k Steppehøg, der fløj lavt over rørene hastigt mod nord.

Jeg selv fandt i øvrigt en (ud af 2) kaldende Hvidbrynet Løvsanger i Tipmosen & heden ved Lysbjerge.

LFR fandt en Ringdrossel samme sted, som han desværre kun selv så!

Trods det magre udbytte hitmæssigt på fuglefronten, kom vi samlet op på i alt 109 fuglearter på hele turen, heraf flere årsarter.

Blåvand Fyr, 18/10 2023

Alle turens fugleobs. mm. er tastet i dofbasen.dk og alle turens svampeobs. på svampeatlas.dk

Jeg benyttede nemlig selv lejligheden, til at taste en mængde svampearter ind på svampeatlas.dk.

Der var efter den megen regn pænt med svampearter rundt omkring på lokaliteterne!

Det blev også på svampefronten til en hel del nye årsarter, så det var helt Ok.

En af dagene gik svampeatlas dog ned, app'en kunne ikke uploade billeder til observationerne, men det blev dog heldigvis fixet dagen efter.

Personligt brugte jeg i alt cirka 5000 kr. på turen, incl. ophold på Danhostel Ribe, benzinpenge og brobizz samt kost mm.

Vi fik kørt i alt 1308 km.

For turens gennemførelse takkes LFR for godt kammeratskab og god kørsel.

Tipperne, 18/10 2023

Fugleliste

(Komplet artsliste over de 109 fuglearter vi noterede på turen i tidsrummet 15/10 – 19/10 2023)

1) Rødstrubet Lom

2) Lille Lappedykker

3) Skarv

4) Sølvhejre

5) Fiskehejre

6) Knopsvane

7) Sangsvane

8) Knortegås (mørkbuget og lysbuget)

9) Bramgås

Ribe By

Turforløb

Søndag den 15/10-23

Afgang fra Herlev kl. 09:20.

Frokost stop i Harte.

Første lokaliteter var Ho Plantage og Skallingen.

I plantagen hørte vi Topmejse og ved Skallingen havde vi Sølvhejre, Vandrefalk og Sandløber.

Herefter kørte vi på en udmeldt Hvidbrynet Løvsanger ved Ho By og Sommerhusområde, som desværre var negativ.

Mere kunne vi ikke nå og vi kørte til Danhostel Ribe for indkvartering og derefter på Brøns Kro for aftensmad.

På tilbagevejen til Ribe købte vi lidt dagligvarer ind i Føtex.

Mandag den 16/10-23

Morgenmad på vandrehjemmet og i felten fra kl. 9.

Vi lagde ud ved Tipmose & heden ved Lysbjerge hvor jeg, udover en udmeldt Hvidbrynet Løvsanger, fandt endnu en, dog kun hørt af undertegnede.

Her var også bl.a. fine Topmejser og Stor Korsnæb (hørt).

LFR så en Ringdrossel !

Videre til Sneum Digesø/Sneum Forland via. Esbjerg Havn, hvor lå flere Rødstrubet Lom og Lomvier samt rastende Skærpiber og Spættet Sæl !

Ved Sneum Digesø/Sneum Forland trak 16 Traner syd og her var rastende Sølvhejre og Havørn samt en overflyvende ad. Sangsvane !

Desuden 4 Lysbugede Knortegås blandt de Mørkbugede på forlandet !

Herefter kørte vi til Astrup Sø (Kildebjerg Sø) og kiggede fra søen ud over engene og forlandet, hvor vi bl.a. havde Havørn, 4 Sortstrubet Bynkefugl, en større flok Bjerglærker og store flokke af of. Kortnæbbede Gæs !

Aftensmad på Skærbæk Fritidscenter.

Tirsdag den 17/10-23

I dag tog vi efter morgenmaden til Mandø og havde SHJ med på turen, som manglede Brun Tornskade (meldt ud dagen før!). Tornskaden blev dog desværre ikke genfundet!

På vej over Låningsvejen så vi bl.a. Stenvender, Islandsk Ryle, Bjerglærker og Skærpiber.

På selve Mandø havde vi som helhed bl.a. Sølvhejre, Blå Kærhøg, Isfugl, Sortkrage, Skægmejser mm.

LFR og SHJ m.fl. havde desuden en Rødtoppet Fuglekonge i Vireokrattet!

Vi 'kørte på' udmeldt Dværgværling, men den viste sig desværre ikke i det tidsrum vi var der!

Fra Mandø kørte vi via. Vester Vedsted Enge til Gl. Hviding Engsø.

Her havde vi bl.a. Sølvhejre, Knarænder samt 3 rastende Traner!

Pludselig kom en kærhøg lavt over rørene og fløj direkte nordpå. Uha, den virkede giftig med flot orange, ustribet bug og meget spidse vinger, mens halskrave/boa dog ikke kunne ses!

Jeg sagde til SHJ at han skulle 'skyde' nogle billeder af den, og han fik en del foto's af kærhøgen.

Efter min bedste overbevisning var det en 1k Steppehøg, og den blev også meldt ud på birdalarm som en sådan med foto af SHJ!

Trods efterfølgende kommentarer om, at den lignede en Blå Kærhøg blev 1k Steppehøg verificeret via. SHJ's foto's, som blev redigeret ved hjemkomst!

Et godt fund, som LFR dog desværre ikke fik, da han stod oppe på diget og kiggede ud over forlandet...

Vi sluttede dagen af med et besøg ved Astrup Sø, hvor vi havde nogenlunde de samme arter som ved tidligere besøg dagen før.

Brøns Kro havde desværre lukket til aften, så vi købte blot noget mad med hjem fra Kvickly og tilberedte i fælleskøkkenet på vandrehjemmet.

Onsdag den 18/10-23

Efter morgenmaden besluttede vi os til at tage nord på mod Hvide Sande.

Da vi kom til Hvide Sande Havn gik vi ud på molen og af fugle spottede vi bl.a. flere Rødstrubet Lom, Lomvie og Alk, Sandløbere samt en flok fine Sortgrå Ryler!

Desuden Spættet Sæl.

Vi tog herefter videre og besøgte Værnengene og ud på Tipperne, hvor der var åbent for offentligheden.

Det var vores første besøg helt ude på Tipperne!

Fuglemæssigt ikke det store, masser af Bramgæs og Hjejler samt 1k Blå Kærhøg fou.

Et kort stop ved Filsø og vi sluttede dagen af ved Blåvands Huk, hvor jeg hørte 2 of. Bjergvipstjert!

Aftensmad på pizza og grill Efesos.

LFR fik på turen tilbage til Ribe desværre et voldsomt maveonde, men klarede den dog!

Torsdag den 19/10-23

Hjemrejsedag.

Vi skulle have været her en dag mere, men grundet vejrsituationen der varslede storm og regn de næste dage tog vi hjemad d.d. (desværre uden kompensation fra Danhostel Ribe).

Først besøgte vi dog Kammerslusen og Vester Vedsted Digekrat (desværre ingen Fyrremejse!).

På hjemturen prøvede vi Føvling for Kirkeugle, men desværre negativ!

Ved Sdr. Farup en flok Silkehaler spottet fra bilen og så ellers hjemad.

Fik et par pølser på Kildebjerg rasteplads og vi var i Herlev igen kl. 15:28.

Ude godt, hjemme bedst! :-)

Blåvands Huk, 18/10 2023

Foto's fra turen kan ses her!