søndag den 26. august 2018

Mine svampejagtmarker


Mine svampejagtmarker


                                                     
                                                          Pile-Skælhat, Sømosen

Jeg har siden mine drengeår, ved siden af min store interesse for fugle, altid været fascineret af svampe.
Jeg husker blandt andet en fascinerende oplevelse, da jeg og en barndomsven, en dag i Kongelunden på Sydvestamager, efter megen regn, oplevede et helt fantastisk svampeflor, med nye arter for os overalt!
Dét var imponerende og gjorde et stort indtryk på mig...
Har prøvet, at sætte navn på dem alle lige siden.
Har nogle faste lokaliteter i nærområdet (Herlev lokalområde), hvor jeg, ved siden af fuglelivet, følger svampefloret året rundt, og på mine lange fugleture ud i hele det ganske land i privatbil, sammen med Leif Frederiksen, noterer jeg også gerne svampene ned, ved siden af fuglene, såvidt muligt.
En overgang kørte jeg også på deciderede svampeture med Henrik Mathiassen,
fx. til Løgnor på Lolland og se Safrangul Pragtporesvamp (Aurantiporus croceus), og mange andre sjældne arter.
Min første egentlige tur med foreningen (FtSF) var til Fortunens Indelukke den 12/11-2013,
hvor vi blandt andet fandt den dengang meget sjældne Krusblad (Plicatura crispa), som jo de senere år har spredt sig til hele landet.
Jeg har de senere år rapporteret til Svampeatlas.dk, og det er indtil nu, blevet til lidt over 600 forskellige og godkendte arter, for hele landet, bestemt makroskopisk, da jeg ikke tager belæg eller har noget mikroskop.
De faste jagtmarker inkluderer Herlev lokalområde's pilemoser, dvs. Kagsmosen, Sømosen og Smør- og Fedtmosen.
Herudover kommer jeg regelmæssigt ved Bagsværd Sø og specielt Aldershvile Slotspark,
samt ikke mindst Store Hareskov, hvor jeg som regel også er med på svampeforeningens faste månedlige tur, med Ole Terney, Tobias Bøllingtoft, Henrik Mathiassen, Jørn Kofod og Jørn Gry som de primære ledere.
Det er altid hyggelige ture og en gang imellem finder vi også nogle nye svampearter, selvom skoven er godt og grundigt undersøgt mht. svampefloret de senere år.
Af og til har jeg også været med på svampeforeningens andre svampeture, men det er lidt svært at komme så meget rundt, når man ikke selv har bil...
Så jeg holder mig gerne til nærområdet i min søgen efter svampe, og har da også, udover en masse trivialarter, gjort flere fine fund her!
Således kan nævnes, at jeg i Kagsmosen blandt andet har fundet den sjældne Stor Silkehat (Leucoagaricus americanus) i juli 2016.
I Sømosen ses blandt andet årligt et fast mycelium af Kødet Stjernebold (Geastrum michelianum) på muldbund i mosens sydvestlige hjørne, og jeg har for nylig (august 2018) fundet Pile-Skælhat (Pholiota conissans).
I Smørmosen har jeg blandt andet fundet Vellugtende Læderporesvamp (Trametes suaveolens) i april 2006 og frem - og endda Jadebæger (Caloscypha fulgens) i marts 2017.
Ved Bagsværd Sø og specielt under de gamle bøge- og egetræer i Aldershvile Slotspark, har jeg truffet mange sårbare og rødlistede svampearter, som oftest først bestemt af den dygtige mykolog Tobias Bøllingtoft.
Store Hareskov er der jeg som oftest tager op og kigger på svampe, og ud af til dato over 2300 registreringer på atlas, har jeg truffet i alt 341 forskellige arter i skoven.

Svampene vil fortsat blive fulgt og flittigt rapporteret på atlas, hvor jeg til dato har 5678 registreringer, fordelt på 604 forskellige og godkendte arter!

Frank Desting
Herlev
August 2018

Ingen kommentarer:

Send en kommentar