søndag den 3. februar 2013

Sønder- og Sydvestjylland Februar 2013

Weekendtur til Sønder- og Sydvestjylland 1/2 – 2/2 2013:

LFR og undertegnede tog i perioden 1/2 – 2/2 2013 afsted på ”weekendtur” til Sønder- og Sydvestjylland.
Formålet var primært at ”køre på” den stationære Amerikanske Fløjlsand (ssp. deglandi) ved Blåvand-/Hvidbjerg Strand - samt i øvrigt køre lidt rundt og få en masse ”årsarter”.

Vejret var begge dage fint, med op mod 5-6 varmegrader, nogen sol og let-jævn nordvestlig vind.
Dog frostvejr natten mellem den 1-2. februar og til tider lette snebyger på anden-dagen.

Fredag den 1-2 2013:

Vi tog afsted fra Sandbyvej kl. cirka 8:30 og over Storebæltsbroen og nåede efter enkelte stop, blandt andet ved Harte, vores første mål, Føvling, før middag.
Her fik vi set Kirkeuglen, som kortvarigt kiggede ud af hullet til kassen!
På en tilstødende mark havde vi i øvrigt en Sortkrage.
Det var en god start! :)
Videre til Hønning Plantage, hvor vi gjorde stop ved "shelterpladsen" og hvor vi bl.a. havde en Blå Kærhøg han overflyvende, 3 fine Fyrremejser og en Lille Korsnæb overflyvende.
Fyrremejserne fik LFR dog desværre ikke set...
Her spiste vi også vores medbragte frokost i det fri.
Videre via. Allerup Enge, Sneum Enge og Tjæreborg Enge til Fovrfelt bækkens udløb, hvor det var ved at blive højvande, og der derfor ikke stod så mange vadefugle, men her var dog 6 Strandskader, 55 Islandske Rødben og 4 Stenvendere samt nogle Sortkrager og hybrider.
Vi kiggede også efter Lille Kobbersneppe, men dem fandt vi ikke, heller ikke ved de næste lokaliteter, som var Sædding Strand og Blåvand-/Hvidbjerg Strand.
Solen gik ned og vi tog til Oksbøl Vandrerhjem og indlogerede os og tog herefter på Turisthotellet Oksbøl, hvor vi fik aftensmad: Jeg fik enebærgryde med en vand til og LFR fik wienerschnitzel og en øl til.
Herefter tilbage på vandrehjemmet, skrive kladde over dagens observationer, og derefter tidligt i seng.

Lørdag den 2-2 2013:

Op ved 6-tiden, morgenmad (rundstykker og kaffe) kl. 8-8:30 og lidt obs. ved vandrehjemmet, Ål Plantage, hvor vi bl.a. hurtigt fandt 2 Topmejser, hvoraf den ene sad og sang i toppen af en gran, den var fin! :)
Herefter kørte vi til vores største turmål, nemlig Amerikansk Fløjlsand han (targetart!) ved Blåvand-/Hvidbjerg Strand.
Her var masser af andre twitchere, og det lykkedes dog også at finde den, selvom den var meget svær at spotte, selv med 50 x Swarovski-zoom, fordi den lå pænt langt ude.
Jeg selv fik den udpeget og fulgte den i nogle minutter, men det var altså mildest talt ikke den store ornitologiske oplevelse...
Meget bedre var en Amerikansk Sortand ad. han, som lå tæt på kysten!
Herefter kørte vil til Filsø, hvor vi ikke havde været før, og kørte rundt om søen og tog flere stop.
Fuglemæssigt var her ikke det store, men 18 Kortnæbbede Gæs fløj over...
Videre til Karlsgårde Sø, hvor vi endelig fandt en enkelt flot ad. Pibesvane rastende med Sangsvaner på en mark i området. Her var også en Stor Tornskade.
Sidste stop før hjemkørsel blev Nørholm Skov, hvor vi eftersøgte spætter, men her var ”kun” Stor Flagspætte (hørt).
På hjemvejen gjorde vi stop ved Kildebjerg rasteplads, hvor vi gik ind og fik et par pølser, og herefter direkte hjem til Herlev, som vi nåede kl. 18:45 – en god tur rigere! :)

Nb. Vi kom iflg. LFR samlet op på i alt 60 forskellige fuglearter samt 3 forskellige pattedyrarter på turen.

Turens observationer er indtastet på DOFbasen.

Turens pris blev omkring 1645 kr. for alt incl. (vandrehjem, benzin- og broafgift, mad og snold mv.).

Vandrehjem
/2=                               630,00Kr
                         -----------------
I alt  Frank                     1645,00Kr

Tak til LFR for en fin tur!

Frank Desting
Februar 2013.

Twitchere (Amerikansk Sortand), Blåvand-/Hvidbjerg Strand, 02-02-2013

1. Fin lille tur I har haft.

Du skriver I kørte rundt om Fiil Sø. Var I ikke ude at gå på dæmningen ved/fra Avlsgården af ? Jeg havde Mosehornugle på den vandretur. Var søen islagt ?

2. Hej Jan.

Vi kendte ikke meget til Filsø, men kørte vist først nord over og gik ud på en sti med åbne områder til begge sider og gennem en granskov, hvor vi også havde Lille Korsnæb.
    Herefter kørte vi op til en P-plads med udsigt over søen, og dele af søen var islagt, her var ikke mange fugle, men en flok Kortnæbbede Gæs fløj over.

Jeg må desværre blive dig svar skyldig mht. de præcise obs.-punkter... Måske Leif ved mere ?

Hilsen
    Frank

3. Det lyder slet ikke til at I har set en brøkdel af søen. I har helt sikkert set fra udsigtspunktet ved Henne Kro. Var I fortsat et par km længere mod vest kunne I have drejet til venstre og kørt få km så ville I have mødt 2 store klitbakker med fantastisk udsyn over søen og der tilligemed en sti ud til et fugleskjul a la dem i Vejlerne. Og var I forsat mod syd var I kommet til Avlgården. Her skal bygges et stort fugletårn. Man kan også gå hen til et fugleskjul ved vandkanten derfra. Ydermere kunne I via dæmningen fra Avlsgården være gået over til den anden side af søen, der hvor der er en masse marker med gæs. Undervejs på dæmningen kan man se en del små holme, som nok skal blive spændende om et års tid eller to.

Jeg vil medgive, at afstandene kan være store, men jeg tror helt bestemt at det bliver et fedt sted med tiden.

4. Som sagt kendte vi ikke meget til Filsø og da søen og områderne omkring så meget fugletomme ud, brugte vi ikke alverdens tid der.
    I mit Picasa-webalbum ligger et par foto's fra Filsø jeg tog med min iPhone på turen, måske du kan udlede mere om det præcise sted ud fra dette ?
    Der er vel nok langt flere fugle i træksæsonen der, jeg tænker på gæs mm.